Du er her: Forsiden / Lov og rett / Markedsføring / Rettigheter ved fjernsalg

Rettigheter ved fjernsalg

Oppdatert 06.01.2017
  • twitter logo
  • facebook logo
  • printer

Vet du hvilke rettigheter du har hvis du handler kosttilskudd på nett eller gjennom telefonsalg?

Flere brett med kosttilskudd

Illustrasjonsfoto: colourbox.no

Nifab.no har flere ganger mottatt spørsmål fra publikum om hvordan man blir kvitt abonnement på kosttilskudd. De har opplevd at selgere har opptrådt pågående med tilbud og gratisprøver, og holdt tilbake informasjon om hva avtalen faktisk innebærer. Her er dine rettigheter som forbruker hvis du har havnet i en slik situasjon.

- Hva gjør jeg nå?
Angrerettloven gjør at du kan returnere varen og få pengene dine tilbake, eller angre på avtale om en tjeneste. Loven gjelder for kjøp via fjernsalg som internett, telefon eller TV-shop, og krever ikke at du oppgir noen grunn. Loven gjelder ikke når du har handlet i en butikk.

Les mer hos Forbrukerrådet: Når har jeg angrerett?  

- Hvor lang tid har jeg på meg?
Angrefristen er som regel to uker etter at avtalen er inngått, men fristen avgjøres av hva du har kjøpt og om selger har gitt de opplysninger som hun/han er pålagt å gi deg.

Les mer hos Forbrukerrådet: Hvor lang er angrefristen?

- Hvordan går jeg frem?
Om du vet at du har angrerett, må du gi selger beskjed senest den dagen fristen går ut.
Du kan gi beskjed over telefon, men det anbefales å gi skriftlig beskjed. Sender du en e-post med spørsmål om bekreftelse, har du bevis på at du har sendt beskjed.

Les mer hos Forbrukerrådet: Slik bruker du angreretten

- Jeg har fått regning for noe jeg ikke har bestilt – hva gjør jeg?
Ta kontakt med avsender av regningen. Dette bør du gjøre skriftlig og sørge for at du har en kopi. Om du mottar inkassovarsel, må du ta kontakt med inkassoselskapet.

Les mer hos Forbrukerrådet: Feil faktura

- Jeg får vareprøver og reklame fra et firma jeg ikke har noe kundeforhold til. Hvordan blir jeg kvitt det?
Det kan hende at et firma som du har hatt tilknytning til har solgt kundeopplysninger til andre firma, eller at opplysningene blir liggende i firmaets database selv om du har avsluttet kundeforholdet. Hvis du vil unngå å motta reklame og lignende, bør du ta kontakt med firmaet via e-post og opplyse om at du vil bli slettet fra kunderegisteret.

Det er også mulig å reservere seg mot telefonsalg.

Les mer:

Advarer mot kjøp av kosttilskudd på nett

Slik unngår du abonnementsfeller

Fortsetter nordisk innsats mot abonnementsfeller

Øker bøtene for omstridt firma

Viktige forbrukerseiere i 2015

Kilder:

Forbrukerrådet.no

Brønnøysundregistrene

Oppdatert 06.01.2017